Akustiske støyutredninger -støymåling

Støyanalyse fra vegtrafikk

Vegtrafikkstøy er en av de mest utbredte miljøutfordringene i moderne byutvikling. I takt med at byer og tettsteder vokser, øker også trafikkmengden, noe som ofte fører til et høyere støynivå i omkringliggende boområder og utearealer. Støy fra veitrafikken påvirker både helse og trivsel for mennesker som bor, oppholder seg eller arbeider i slike områder, og har derfor fått økende oppmerksomhet i arealplanlegging og byggesaksbehandling. I Norge reguleres håndteringen av støy gjennom en rekke lover, forskrifter og veiledere – blant annet T-1442/2021 og veilederen fra Miljødirektoratet, som kan finnes her: Veileder om behandling av støy i arealplanlegging.

Tiltak for å redusere vegtrafikkstøy

Når en støyanalyse avdekker at et område er sterkt utsatt for støy, er det viktig at man vurderer kostnadseffektive og robuste løsninger for å senke lydnivået til akseptable verdier.

Støyskjerming

Bygging av støyskjermer langs vegens mest utsatte strekninger kan være et effektivt grep. Støyskjermer reduserer direkte lydutbredelse fra kilden til mottaker. Ved å plassere en skjerm tett på veien unngår man for stor konstruksjonshøyde. Det er imidlertid viktig å ta hensyn til siktlinjer og trafikksikkerhet ved plassering av skjermen.

Materialvalg

Skjermer kan lages av ulike materialer: tre, betong, glass, metall eller kompositt. Valg av materiale må tilpasses lokal estetikk, vedlikeholdskrav og økonomiske rammer. Støydemping er ofte tilsvarende mellom materialtypene hvis de har samme høyde og ingen spalter.

Fordeler og ulemper

  • Fordeler: Reduserer støy for boliger i bakkant, relativt enkelt å bygge, kan integreres med grønne løsninger.
  • Ulemper: Kan virke visuelt dominerende, hindre utsikt, potensielt økte kostnader ved lange strekninger.

Fasadeisolering

For bygg som ligger nær en trafikkert vei, og spesielt i rød støysone, kan fasadeisolering være nødvendig for å oppnå tilfredsstillende innendørs lydnivå. Ifølge byggteknisk forskrift skal boliger ikke overstige gitte grenser for innendørs støynivå.

I tillegg er riktig montering avgjørende. Små feil i utførelsen kan medføre reduserte lydisolerende egenskaper, selv om man bruker gode materialer. Profesjonelle håndverkere som har erfaring med lydisolerende konstruksjoner, vil kunne sørge for at alle skjøter, overganger og festepunkter utføres i henhold til anbefalinger og krav fra produsenter og myndigheter. 

Tiltak inne

  • Bytte til lydvinduer med bedre isolasjonsevne
  • Etterisolering av vegger, tak og eventuelt gulv
  • Tettere lukking og pakninger rundt vinduer og dører
  • Bedre ventilasjonssystem slik at man ikke trenger å lufte med vinduene åpne

Trafikale løsninger

Vegtrafikkstøy er først og fremst et resultat av trafikkmengde, kjøretøysammensetning og hastighet. Derfor kan en støyanalyse peke på tiltak knyttet til:

  1. Hastighetsreduksjon
    • Reduksjon fra 50 km/t til 30 km/t på lokalveier kan gi en merkbar nedgang i støy.
  2. Omlegging av trafikk
    • Flytting av tyngre gjennomfartstrafikk til alternative ruter kan avlaste boligområder for støy.
  3. Stille asfalt
    • Noen asfalttyper gir mindre dekkstøy. Dette kan være et kostbart tiltak, men det kan også ha stor effekt på totalstøyen fra veien.

Vegetasjon og terrengforming

Grøntarealer, voller og terrengtilpasninger kan bidra til støydemping. Men det er viktig å merke seg at vegetasjon alene sjelden gir tilstrekkelig støyreduksjon, med mindre den er svært tett og tilstrekkelig høy. Terrengvoller, der terrenget heves mellom vei og bebyggelse, kan være en mer robust løsning.

Ved å plassere slike terrengtilpasninger strategisk mellom støyende trafikkårer og bebyggelse, hindrer man at lydbølger forplanter seg direkte til boliger og uteområder. En vellykket løsning kan være en kombinasjon av jordvoller og vegetasjon, der jordvollen står for den grunnleggende dempingen mens vegetasjonen skaper en mykere og mer estetisk tiltalende ramme. 

støyutredning

utbyggingsprosjekter

Støyfaglig rådgivning

I forbindelse med utbygging av nye boligområder, kjøpesentre eller næringsparker tett inntil en sterkt trafikkert vei, må utbygger søke om reguleringsplan eller byggegodkjenning hos kommunen. Da kreves det ifølge T-1442 at støy vurderes tidlig i prosessen. Her kommer Urbanplan AS inn som en viktig faglig ressurs.

Reguleringsplan og konsekvensutredning

I større prosjekter kreves ofte en konsekvensutredning (KU) for å belyse ulike miljøkonsekvenser, inklusive støy. Urbanplan AS bistår da med:

  1. Planavklaring: Hvilke støynivåer gjelder i dagens situasjon (nullalternativet), og hva forventes i utbyggingsalternativet?
  2. Kvalitative og kvantitative analyser: Etablere nøyaktige støysonekart, sammen med prognoser for fremtidig trafikk.
  3. Mulighetsstudie: Utrede ulike alternativer for vegføringer, bygningsplasseringer og skjermingsløsninger.
Bruksendringer

Noen ganger endres bruksformålet for et eksisterende bygg, eksempelvis fra kontor til boligformål. Da kan støygrensene plutselig bli strengere, siden boliger er mer støyfølsomt bruksformål enn kontorer.

Urbanplan AS vurderer om dagens fasadeoppbygning, vinduer og ventilasjon holder mål. Ofte er man nødt til å tilleggsisolere eller sørge for gode uteplasser på minst én stille side av bygget for å overholde kravene.

Forbedring av akustisk forhold i utemiljø

Mange boligselskaper eller borettslag ønsker å oppgradere fellesarealer for bedre trivsel og høyere bokvalitet. Urbanplan AS kan da vurdere:

  • Oppføring av støyskjerm mot vei
  • Terrengtilpasning for å dempe støy
  • Valg av materialer på fasade og uteområder for å redusere uønsket lydrefleksjon
  • Plassering av lekeplasser, sittegrupper og gangveier i forhold til støyretninger

Bespoke Marketing Plans

Hovedutfordringer ved håndtering av trafikkstøy

Det kan være krevende å gjøre alle parter fornøyde i en støyutsatt situasjon. På den ene siden har man gjerne et ønske om utbygging for å øke boligtetthet, eller for å legge bedre til rette for næringsutvikling. På den andre siden har man hensynet til eksisterende beboere og fremtidige innbyggere, som ikke skal belastes unødig av høyt støynivå.

Samordning mellom aktører

Ofte må flere aktører samarbeide:

  • Statens vegvesen eller fylkeskommuner: Eiere av hovedveier
  • Kommunen: Myndighet ved reguleringsplaner
  • Utbygger: Ønsker å realisere et prosjekt innenfor økonomiske rammer
  • Rådgivere (Urbanplan mfl.): Gjennomfører støyfaglige vurderinger

Økonomiske avveininger

Visse støytiltak kan være kostbare (for eksempel store betongskjermer, fasadeisolering av mange boenheter eller bruk av stillere asfalt). Derfor handler det om å finne en balanse mellom kostnad og nytte, slik at man får størst mulig støyreduksjon for hver krone investert.

Estetikk og bymiljø

Støyskjermenes utseende og plassering kan kollidere med ønsket om et åpent og estetisk bylandskap. Kompromisser som gjennomsiktige skjermer eller lavere skjermer kan redusere støygevinsten, mens høye ugjennomsiktige vegger kan skape en barriereeffekt.

Risiko for at støyforhold endrer seg over tid

Trafikktall kan endre seg raskt, både opp og ned, avhengig av samfunnsutvikling. En støyfaglig analyse basert på dagens tall vil ikke alltid være nøyaktig om 10–20 år. Kommunale planer bør derfor ha en tidshorisont som tar høyde for fremtidig trafikkutvikling, og støyberegningene bør regne med prognoser for utvikling over minst 10–20 år.

image

Moropluss er et firma med engasjement, solid erfaring og kompetanse innen prosjektering av leke- og parkanlegg. De fokuserer på å levere kvalitetsløsninger som tilfredsstiller kundenes behov, noe som reflekteres i deres mål om 100% fornøyde kunder.

image

Akustikeren er Urbanplan sin fagkyndig avdeling innen støy, akustikk og vibrasjoner. De utfører støyanalyser, støyutredninger for ny bebyggelse, akustisk rådgivning, støy- og vibrasjonsmålinger fra samferdsel, tekniske installasjoner, industri og offshore, samt romakustikk og ettermålinger i ferdige bygg.

image

Fire-E AS – Din ekspert på brannteknisk rådgivning! Med solid erfaring leverer Fire-E AS skreddersydde, bærekraftige og byggbare branntekniske løsninger av høy kvalitet. Våre spesialister sikrer trygghet i dine prosjekter – enten det gjelder prosjektering eller uavhengig kontroll.

image

Office for Arkitektur Inainn er et innovativt arkitektkontor som kombinerer moderne design med bærekraftige løsninger for å skape funksjonelle og estetiske rom.

image

Landskapsplanlegging.no er et dedikert kontor for landskapsarkitektur som bærekraftige løsninger for utforming av uterom.

image

Hydrolog.no er en norsk tjenesteleverandør som spesialiserer seg på urbanhydrologi, med fokus på overvannshåndtering og flomsikring i byområder. De tilbyr skreddersydde løsninger for å håndtere vann i urbane miljøer, inkludert naturlige infiltrasjonssystemer, vannlagringsløsninger og avansert flomkontroll.

Vi i Urbanplan spesialiserer oss på å skape helhetlige løsninger innen  eiendomsutvikling.

Vi i Urbanplan spesialiserer oss på å skape helhetlige løsninger innen eiendomsutvikling.

Vårt erfarne team av rådgivere og ingeniører har utført en rekke vellykkende oppdrag innenfor eiendomsutvikling, og vi er stolte av å kunne tilby vår ekspertise til våre kunder. Ved å kombinere lang erfaring med ny teknologi, hjelper vi kommuner, utbyggere og private aktører å skape funksjonelle og attraktive bymiljøer.

Kontakt oss

(+47) 95 10 12 91
(+47) 46 38 73 87

post@urbanplan.no

Besøk oss

Alexander Kiellands gate 7,
5529 Haugesund